Direktlänk till inlägg 4 september 2014

Caprise!

Av Kristin Janermark - 4 september 2014 10:53

Den 19 augusti 2014 anlände min blivande stjärna i stallet!


Tre dagar innan hade jag lämnat tillbaka c-ponnyn Em's Brown Queenie jag haft på foder i nästan två år. Jag red in, utbildade och hade börjat tävla lite pay and jumps med henne. Vi kom väldigt långt tillsammans och jag tror vi hade kommit dubbelt så långt om vi hade fått ett år till tillsammans. Även om hon var väldigt bråkig och nästintill helt omöjlig att rida det första året så utvecklades jag väldigt mycket på henne och ökade mitt självförtroende på hästryggen. Med henne fick jag svart på vitt att jag kan rida och kan utbilda. Jag trivdes bra med Queenie och hade gärna haft henne några år till men visste att det inte skulle fungera i längden då jag gärna vill komma ut och tävla samt utvecklas mer.För att det ska gå så behöver jag en storhäst.


Med det i bakhuvudet började jag spåna lite på vad jag ville ha för häst när tiden kom. Max 160 i mankhöjd, lugn och stabil i psyket men gärna med lite temperament. Helst halvblod eller halvblodskorsning. Det kvittade om det var unghäst eller äldre, oinriden eller riden och tävlad. Så länge jag hittade en som passade de få krav jag hade och jag trivs bra med hästen. 


Så när Queenie åkte söndagen den 10 augusti började jag självklart leta häst direkt igen. Jag visste att våra dagar tillsammans var räknade så även om det var emotionellt jobbigt så känner jag mig själv så pass bra att jag vet att jag inte klarar mig utan häst. Speciellt inte med tanke på att jag skulle börja skolan den 18 augusti och för att orka med skolan behöver jag något som kan få mig på andra tankar.

Jag började leta på hästnet, blocket och facebook redan samt la ut en annons redan samma kväll Jag hittade en hel del hästar som verkade väldigt trevliga. Speciellt en skimmelvalack, nyligen inriden, fyra år och 159. Jag skulle provridit honom på onsdagen. Men jag fick svar på en oinriden fyraåring som jag hade skrivit på på facebook. Det enda jag frågade om ägaren tyckte det var för långt att låna ut henne till Skåne då hon stod i Skepplanda, vilket är en bit ifrån mig. Hur jag skulle få hem hästen eller tanken att det var för långt att åka och kolla på henne ens slog mig inte. Något sa mig bara att jag skulle skriva på henne. 


På tisdagen pratade jag med ägaren i två timmar i telefon. Hon berättade allt om Caprise, föräldrarna, helsystern. Att hon hade ägt båda föräldrarna och hade även en helsyster till Caprise kändes väldigt bra. Vi bestämde där och då att hon skulle komma till mig torsdagen veckan efter. Ägaren skulle köra ner henne och det kändes skönt för då fick hon se stallet och hagarna ordentligt. 


Det blev ändrat till tisdagen den 19 augusti. När vi öppnade transportdörren för att hälsa på henne så stack det ut ett vackert huvud med stor bred bläs. Hon var verkligen lugnet själv och bara det blev jag imponerad av, efter att ha åkt transport i nästan tre timmar tycker man ju att en unghäst borde vara lagom otålig. Men hon stod bara där och kollade och väntade på att vi skulle släppa ut henne. 


När hon kom ut så blev hon lite "stirrig", ny omgivning och framförallt var hon inte var vid blåsten som är här. Men hon var långt ifrån okontrollerbar och hon var väldigt noga med att inte gå på eller skada någon när hon trippade rundor. 


När hon väl stod i hagen och ägaren hade åkt så kändes det som ett toppenbeslut. Det var verkligen en chansning men magkänslan kändes bra och jag har inte ångrat mig än och tror inte jag kommer göra det heller. Det bästa är att jag kommer kunna ha henne på foder och där finns inget krav på köp utan bindningstiden fortlöper automatiskt. Bra för en fattig student som jag. 


Idag har hon varit här i två veckor och två dagar och det har hänt en hel del på denna korta tiden. Men det ska jag skriva om i ett annat inlägg! =)


#nystart #equestrianlife 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristin Janermark - 6 januari 2015 13:20

Jag har velat lite fram och tillbaka men känner att jag inte är helt nöjd med Bloggplatsen så ska börja flytta över alla inlägg till Wordpress istället. Jag har haft wordpress innan och trivs bättre med den, där finns mer valmöjligheter och man kan g...

Av Kristin Janermark - 5 januari 2015 17:23

2014 började väldigt bra för mig men slutade med väldigt blandade känslor. Jag förlorade min finaste vän Queenie, men jag fick ändå en underbar tid med henne och lärde mig massor under våren och sommaren. Jag var i Grekland i nästan 6 veckor och fick...

Av Kristin Janermark - 30 december 2014 16:45


Idag var sista ritten för i år. Eftersom Caprise har varit så nipprig och hoppat rundor så mycket sista gångerna vi varit ute så bad jag en vän följa med ut för att hålla henne i longerlina för säkerhetsskull. Det var nog tur att vi gjorde så. Gick m...

Av Kristin Janermark - 28 december 2014 23:22


Snöööö, äntligen snööööö och minusgrader! Det räcker med lite snö så det lyser upp så blir man, eller i alla fall jag på mycket bättre humör. Och minusgrader så hagen fryser så man slipper all denna lera. Leran och regnet har verkligen tryckt ner hum...

Av Kristin Janermark - 20 december 2014 19:46

Är så trött på hösten och vintern så vill bara spy på allt! Nu blåser det i princip storm igen. Stallägaren sa att det ska bli storm på måndag igen, upp till 25 s/m. Det är svinkallt ute och verkligen inte roligt att vara ute. Man drar sig för att ba...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6 7
8 9 10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
September 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards