Direktlänk till inlägg 25 oktober 2014

BARF

Av Kristin Janermark - 25 oktober 2014 02:16

Måste först och främst bara berätta om hur otroligt fin Snäckan har blivit sen vi gick över på barf till henne. Innan gick hon på royal canin vilket jag bara hört bra om. Men Snäckan tålde verkligen inte det, hon var väldigt uppblåst, fick extrem klåda över hela kroppen (speciellt framtassarna), riniga ögon, orkade ingenting och väldigt orolig. 

Nu har vi gett henne Mush Vaisto köttbullarna några veckor och vilket skillnad det är på henne. Hon har fått jätte fin figur, kliar och tvättar sig knappt alls längre och har en helt annan ork. Hon springer och busar väldigt mycket och har en helt annan energi, samtidigt som hon kan slappna av mycket bättre (förmodligen för att det inte kliar överallt hela tiden). När den uppblåsta magen försvann så insåg vi hur otroligt smal hon faktiskt var. 


 


I början var största problemet att få henne att äta så vi började bara ge henne olika köttslag samt en till två köttbullar om dagen (nöt, gris och kyckling). Nu när hon har vant sig vid allt så har hon en otrolig aptit vilket är väldigt roligt att se. Innan kunde hon rata vanligt godis. Numera äter hon fem kötbullar (rekomenderat för henne är mellan 4-8 bullar beroende på hur mycket de rör sig), lite kött och ibland även en halv kycklingvinge. Det är stor skillnad från att knappt ätit en deciliter torrfoder. Det kvittar i princip vilken sort vi lägger fram eller vilket köttslag, allt går ner. Speciellt lever. Det tror jag dock kan vara för att hon fortfarande har lite riniga ögon och ett "symptom" på för lite lever är just det, så har höjt dosen lever och hoppas på att det ska hjälpa. Lever är dock lätt att ge för mycket och överdosering har ungefär samma "symptom" som för lite. 

Min tanke är ju lite att eftersom hon väldigt gärna väljer lever framför den andra maten så kan det vara ett tecken på att hon saknar någon viktig vitamin som finns just i lever. Jag tror att hon kommer att börja rata det lite mer när hennes behov är tillgodosedda. Förhoppningsvis haha. Ska bli intressant att se om det blir förändring i henne beteende om några veckor. 

Alltid detta trixande och fixande till våra djur. De har väl genomtänkta och uträknade foderstater för att må så bra som möjligt och verkligen få alla chanser att utvecklas så bra som möjligt, men vi glömmer oss själva mitt i allt? Varför är vi inte mer noga med oss själva? Hästen och hunden får extra av ditt och extra av datt för för att kunna orka med det ena och det andra som vi noga tänkt över och planerat. Men vi själva sätter oss i soffan med en pizza vi hämtade upp på väg hem från stallet eller jobbet, helt slut för att man inte ätit på halva dagen. Var är logiken där?

Det är många problem och sjukdomar vi hade sluppit om vi varit lika noga med oss själva som med våra djur!

#barf #mushvaisto #phaléne

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristin Janermark - 6 januari 2015 13:20

Jag har velat lite fram och tillbaka men känner att jag inte är helt nöjd med Bloggplatsen så ska börja flytta över alla inlägg till Wordpress istället. Jag har haft wordpress innan och trivs bättre med den, där finns mer valmöjligheter och man kan g...

Av Kristin Janermark - 5 januari 2015 17:23

2014 började väldigt bra för mig men slutade med väldigt blandade känslor. Jag förlorade min finaste vän Queenie, men jag fick ändå en underbar tid med henne och lärde mig massor under våren och sommaren. Jag var i Grekland i nästan 6 veckor och fick...

Av Kristin Janermark - 30 december 2014 16:45


Idag var sista ritten för i år. Eftersom Caprise har varit så nipprig och hoppat rundor så mycket sista gångerna vi varit ute så bad jag en vän följa med ut för att hålla henne i longerlina för säkerhetsskull. Det var nog tur att vi gjorde så. Gick m...

Av Kristin Janermark - 28 december 2014 23:22


Snöööö, äntligen snööööö och minusgrader! Det räcker med lite snö så det lyser upp så blir man, eller i alla fall jag på mycket bättre humör. Och minusgrader så hagen fryser så man slipper all denna lera. Leran och regnet har verkligen tryckt ner hum...

Av Kristin Janermark - 20 december 2014 19:46

Är så trött på hösten och vintern så vill bara spy på allt! Nu blåser det i princip storm igen. Stallägaren sa att det ska bli storm på måndag igen, upp till 25 s/m. Det är svinkallt ute och verkligen inte roligt att vara ute. Man drar sig för att ba...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards