Direktlänk till inlägg 23 november 2014

Framsteg!

Av Kristin Janermark - 23 november 2014 01:10

Det har varit en tråkig period nu med dåligt väder, mycket plugg och förkylning. Som tur är så har Caprise vuxit så mycket så harinte kunnat göra så mycket med henne ändå. Har ryktat, myst, longerat och tömkört en del istället. Hon har trotsat en del och testat gränserna med mig, vi har nu fått det överstökat och båda har fått klart för sig vem som bestämmer och var gränserna går. Däremot har jag förstått att hon testar de andra en del nu också, tror inte det går så bra för henne heller med tanke på att vi alla kräver samma av hästarna vid in och ut och fodringar.

Nu märks det att växten har stannat av ett tag för hon har en helt annan energi och är mycket mer alert. Så J hjälpte mig med henne idag. Började först med att longera av henne, vilket hon gjorde bra av sig själv (som sagt en helt annan energi och vilja till att jobba nu). Därefter höll J henne medan jag hoppade bredvid henne, hängde i sadeln osv bara för att se så att det fortfarande är OK så vi akn gå vidare till nästa steg. Hoppade upp på henne och hängde på henne med J ledde henne ett varv i paddocken. Inga problem överhuvudtaget tyckte jag. Satte mig därefter ordentligt på henne, hon tycker fortfarande det är lite obehagligt när jag kommer över en viss höjd på henne men hon slappnade av nästan direkt igen. J fortsatte leda oss till jag insåg att jag jag behövde korta lädret på den sidan som jag hoppade upp på. Stannade henne så jag fick gjort det. Hon är rätt van vid att jag rör mig i sadeln när vi står still då jag tycker det är viktigt att man ska kunna stanna hästen och fixa läder, sadelgjord osv utan att hästen blir spänd eller orolig. Därefter skrittade vi två varv i paddocken och mellan varvev gick hon väldigt avslappnat med huvudet nere i marken i princip, ser det som ett gott tecken. Vi nöjde oss med två varv eftersom det gick så bra.

J hörde av sig och berättade att Caprise hade varit väldigt trött vid insläppet. Det är inte lätt att vara liten. Hon är en riktig tänkare och jag har förmodligen stått i hagen och funderat över vad vi gick igenom idag. Ska göra samma sak imorgon och sen får hon vila någon dag. Får ta tillfället i akt på helgen när båda är lediga så vi hinner göra det när det är ljust.

Det känns som att det är något som har lossnat för oss båda nu efter trotsen. Vi ät mer säkra på var vi har varandra och båda är mer avslappnade när vi jobbar. Jag är oavsett otroligt nöjd med henne! <3

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristin Janermark - 6 januari 2015 13:20

Jag har velat lite fram och tillbaka men känner att jag inte är helt nöjd med Bloggplatsen så ska börja flytta över alla inlägg till Wordpress istället. Jag har haft wordpress innan och trivs bättre med den, där finns mer valmöjligheter och man kan g...

Av Kristin Janermark - 5 januari 2015 17:23

2014 började väldigt bra för mig men slutade med väldigt blandade känslor. Jag förlorade min finaste vän Queenie, men jag fick ändå en underbar tid med henne och lärde mig massor under våren och sommaren. Jag var i Grekland i nästan 6 veckor och fick...

Av Kristin Janermark - 30 december 2014 16:45


Idag var sista ritten för i år. Eftersom Caprise har varit så nipprig och hoppat rundor så mycket sista gångerna vi varit ute så bad jag en vän följa med ut för att hålla henne i longerlina för säkerhetsskull. Det var nog tur att vi gjorde så. Gick m...

Av Kristin Janermark - 28 december 2014 23:22


Snöööö, äntligen snööööö och minusgrader! Det räcker med lite snö så det lyser upp så blir man, eller i alla fall jag på mycket bättre humör. Och minusgrader så hagen fryser så man slipper all denna lera. Leran och regnet har verkligen tryckt ner hum...

Av Kristin Janermark - 20 december 2014 19:46

Är så trött på hösten och vintern så vill bara spy på allt! Nu blåser det i princip storm igen. Stallägaren sa att det ska bli storm på måndag igen, upp till 25 s/m. Det är svinkallt ute och verkligen inte roligt att vara ute. Man drar sig för att ba...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards